שירות לאומי אזרחי

שירות לאומי אזרחי בעדה הבדואית

שירות צבאי בעדה הבדואית

צעירים בדואים רבים מתגייסים לצבא וחלקם אף מתקדם ומפתח קריירה צבאית. הבדואים משמשים בתפקידי גששים, תפקידי פיקוד ותפקידי לחימה. הבנות בעדה הבדואית אינן מתגייסות לצה"ל, אין זה מקובל בעדה שבחורה צעירה תלון מחוץ לבית ותתגייס לצבא. חשוב לציין כי ישנה גישה דומה בקרב הקהילה הדתית בישראל, גם שם שירות צבאי לבנות אינו דבר מקובל. בנות בדואיות אשר מבקשות לתרום למדינה עושות זאת במסגרת שירות לאומי אזרחי. השירות מאפשר להן לשרת שנה או שנתיים במגוון תפקידים בעלי תרומה רבה לקהילה.

תחומי התנדבות פופולריים

הבנות הבדואיות נוהגות להתנדב במקום סמוך לעיר המגורים שלהן, הן פועלות בבתי ספר, בתי חולים, משרדים ממשלתיים, כפרי נוער ושירותי מד"א. כל בת העדה אשר בוחרת לבצע שירות לאומי אזרחי רשאית לבחור מספר מקומות מועדפים לביצוע השירות במהלך ראיון הקבלה. רוב הבנות בוחרות בשירות בבתי חולים ברחבי הארץ. הבנות מהוות כוח עזר אדמינסטרטיבי בעיקר בבתי חולים בחיפה ובית חולים סורוקה בבאר שבע. פעמים רבות מהוות הבנות מתרגמות בעבור מבוגרים בני העדה שמטופלים בבית החולים. הבנות נהנות מהשירות וישנן רבות שבוחרות לאחר מכן להמשיך ולעסוק בתחום הטיפולים בתור אחיות, עובדות סוציאליות ונשות חינוך.

הטבות לבנות השירות

בנות שירות לאומי אזרחי אשר משלימות שנה שלמה של שירות זכאיות לקבל מענק דומה למענק שמקבלים חיילי צה"ל. חשוב לציין כי גובה המענק מושפע באופן ישיר ממשך השירות. בנות אשר משרתות במשך שנה אחת בלבד תקבלנה מענק נמוך יותר בצורה משמעותית בהשוואה לחייל שמשרת במשך שלוש שנים. התקופה המקסימלית בה ניתן לשרת בשירות הלאומי היא שנתיים. הבנות מקבלות גם שכר של כמה מאות שקלים בחודש והחזרי נסיעות.

מדוע בוחרות הבנות להתנדב?

הבנות בוחרות להתנדב לשירות מכמה סיבות. ראשית יש לציין את רצונן לתרום לחברה ולשרת את המדינה שלהן. בנות בדואיות מחונכות על ערכי אהבת הארץ ותרומה למדינה. הן רואות את אחיהן מתגייסים לצבא ומבקשות גם כן לקחת חלק בבניין הארץ ותרומה לחברה. שירות לאומי אזרחי מאפשר להן לקחת חלק פעיל בשירות המדינה. בחירה בשירות לאומי היא פעולה מקובלת ונפוצה בעדה הבדואית, מצפים מבנות לא נשואות בגיל גיוס לצה"ל לבצע שירות לאומי בקהילה. שנית יש לציין כי שירות לאומי מעניק לבנות יתרון בהשתלבות עתידית בשוק העבודה. השירות מעניק להן אפשרות לרכישת ניסיון תעסוקתי והיכרות עם אנשי מקצוע שיוכלו להמליץ עליהן בעתיד.

This entry was posted in כללי. Bookmark the permalink.