על פטור מהצבא על פי חוק, דת, בריאות, אי התאמה ועוד

חוק שירות הביטחון קובע, כי כל אזרח ישראלי בן 18 חייב בגיוס לפי החלטת הצבא. חוק זה עומד על כנו עוד מאז 1949, מעט אחרי הקמת מדינת ישראל. לעומת זאת, היום, 60 ומשהו שנים לאחר מכן, חוק הגיוס אמנם עדיין עומד על כנו אבל אך חשוב לדעת כי בשינויים מסוימים כאלה ואחרים ובהתאמה לרוח התקופה של ימינו. הלכה למעשה, היום, באמצעות פטור מהצבא כזה או אחר ובהתאם לנסיבות השונות, ישנם אנשים אשר לא מתגייסים לצבא.

פטור מהצבא 'פוטר' אזרחים מן השורה מגיוס ושירות בצבא

אם כן, פטור מהצבא כשמו כן הוא. בטח כאשר הוא 'פוטר' אזרחים מן השורה מגיוס ושירות בצבא. יחד עם זאת, פטור מהצבא כלל לא ניתן כלאחר יד, אלא אך ורק לאחר 'עמידה' בתנאים וקריטריונים מובהקים וקשיחים ביותר אשר קיימים כיום. בנוסף לכך, יש לדעת, כי אחד מסוגי הפטורים הנפוצים ביותר, הינו פטור מהצבא על בסיס אי התאמה, פטור אשר ניתן למועמדים לפני השירות או בזמן השירות אשר כלל לא מתאימים למסגרת הצבא, לא מבחינה אישית ולא מבחינה מערכתית כזו או אחרת.

גם אנשים אשר סובלים מבעיות בריאותיות מקבלים פטור מהצבא

על פי רוב, אזרחים בני 18 כלל לא סובלים מבעיות רפואיות אקוטיות וקריטיות. יחד עם זאת, עדיין ישנו פלח באוכלוסייה אשר סובל מבעיות לב, אסטמה, סוכרת ועוד, מחלות אשר כלל לא מאפשרות שירות צבאי תקין, אפקטיבי ופרודוקטיבי ביותר. באופן מובן ביותר, וועדת הפטורים של הצבא מעניקה לכל אחד ואחד מהם פטור מהצבא מסיבות בריאותיות שונות ומוצדקות כמובן.

מערכת הצבא מעניקה גם פטור מטעמי דת ומצפון

כידוע, דתיים וחרדים רבים לא מעוניינים להתגייס לצבא מטעמי דת, טעמים אשר מערכת הצבא מכירה בהם כתוצאה מחופש הבחירה ללמוד תורה ועל כן מספקת להם פטור מהצבא. בנוסף, ישנם גם אנשים אשר מקבלים פטור מהצבא, שכן הם כלל לא מאמינים במערכת הצבא ולא מסוגלים ו / או מעוניינים לשרת בה.

This entry was posted in כללי. Bookmark the permalink.