מה הן בעצם מניות?

כולנו שומעים לעתים קרובות על המסחר בשוק ההון, ועל ביטויים כמו "בעלי המניות". אבל מה היא בעצם מניה? איך בכלל סוחרים במניות? האם יש אנשים אשר רוכשים מניות על מנת להשקיע בחברה מסוימת וליהנות מדיבידנד, או שהם עושים זאת דווקא על מנת לסחור במניה עצמה? אם אתם עושים את הצעדים הראשונים שלכם בשוק ההון, המאמר הבא הוא עבורכם, והוא יסביר לכם מה הוא עקרון המניה וכיצד היא פועלת הלכה למעשה בשוק ההון.

כך פועלת המניה בשוק ההון

בעקרון, לכל חברה בע"מ יש מניות. בניגוד לעסק עצמאי אשר יש לו על פי רוב אך ורק בעלים יחיד (או מספר בעלים קטן דרך שותפות מוגבלת), הרי שלחברה בע"מ יכולים להיות מספר בעלי מניות. כל עוד החברה לא מונפקת בשוק ההון, הרי שהמספר יכול להיות מצומצם באופן יחסי, אך ברגע שהיא מונפקת לציבור הרחב – מספר בעלי המניות יכול להתחלק בעצם בין כל אדם אשר רוכש מניה של החברה בכל רגע נתון.

המניה כאמצעי להשקעה מאתגר במיוחד

אם כן, חברות מנפיקות את עצמן בשוק ההון ומציעות לציבור לקנות את מניותיהן, משום שמבחינתן מדובר על אפיק השקעה נוח מאד. הציבור קונה מניות ומזרים כסף לחברה, החברה מפתחת מוצר מסוים ורושמת רווחים, ומחזירה לציבור את החלק אשר מגיע לו מתוך ההשקעה. חלוקת הרווחים על פי המניות נקראת חלוקת דיבידנדים, כאשר כל בעל מניות מקבל רווח בהתאם לכמות המניות אשר הוא קנה.

ואפשר גם לסחור בהן כמובן

סוג אחר של השקעות במניות קשור לסחר בהן. יש אנשים אשר רוכשים מניות לא במטרה ליהנות מהדיבידנד אלא כדי לסחור בהן בכל הזמן, לרוב לטווח קצר יחסית. כך למשל, רוכשים המשקיעים את המניות כשהן בערך מסוים, ומוכרים אותן כשערכן עולה (והחברה לדוגמה רושמת רווחים), וכך הם בעצם נהנים מרווח מסוים. עם זאת, יש אנשים אשר מערבים בין שתי השיטות, וכמובן שהאתגר המרכזי הוא לדעת מתי מגיע הזמן המתאים למכור את המניה, כאשר היא נמצאת בשיא.

This entry was posted in לימודי שוק ההון ופיננסים. Bookmark the permalink.