מה היא דיסלקציה?

דיסלקציה נחשבת ללקות למידה מולדת אשר מפריעה לתהליכים קוגניטיביים של אדם בכל גיל שהוא, תהליכי עיבוד, ניתוח מידע אשר באים בעקבות קשיים בשפה ובקריאה של טקסטים כאלה ואחרים מסוגים שונים. יש לציין, כי בין לקויות הלמידה דיסלקציה היא לקות הלמידה הנפוצה ביותר ואנשים סובלים מכך ברמות חומרה שונות. דיסלקציה נובעת מבעיות נוירולוגיות וגנטיות שונות, אך יש שטוענים כי אין הסבר מדויק לתופעה זו, וכי היא יכולה לנבוע גם מסיבות פסיכולוגיות, חברתיות ואף תרבותיות מסוימות.

איך מאבחנים דיסלקציה?

אבחון דיסלקציה נעשה לאחר שניצפה קושי אצל ילד מסויים בקריאה וכתיבה בגיל הרך בשעה שכל יתר הילדים מצליחים לעמוד במשימות אלה בקלות יתרה. ברגע שמבחינים בכך יש להפנות את הילד לבדיקה. תחילה יבדוק את הילד רופא על מנת לוודא כי אין לו בעיות בראייה או בשמיעה אשר מונעות ממנו את הלימוד, ועל מנת לאמת כי הדבר אכן קשור לבעיה נוירולוגית כזו או אחרת. כאשר הרופא מגלה זאת נשלח הילד לאבחון מקצועי אשר מבוצע על ידי פסיכולוג חינוכי מקצועי. האבחון מבוצע על מנת לבדוק את הפער אשר בין האינטליגנציה ויכולות הקריאה שלו. במידה וזוהתה דיסלקציה ימליץ אשר מאבחן על דרכי טיפול אשר יתאימו למצבו של הילד ולחומרת הלקות.

מאפייני דיסלקציה שונים

דיסלקציה מאופיינת בדרכים רבות. המאפיינים העיקריים של דיסלקציה הם:

  • בעיות תורשה שקיימות במשפחה עלולות לפתח דיסלקציה וידוע כי גברים לוקים בכך הרבה יותר מאשר נשים כאשר היחס הוא אחד לשמונה.
  • אין קשר בין לקות מן הסוג של דיסלקציה לרמת משכל והסובלים מכך הם בממוצע ובהרבה מקרים מעל לממוצע.
  • דיסלקציה משפיעה על יכולת הכתיבה וגורמת להפוך אותיות באופן משמעותי ועקבי.
  • דיסלקציה מאופיינת גם בבעיות קואורדינציה שונות.
  • דיסלקציה מאופיינת גם בזיכרון חזותי חלש, קשורה גם אל בעיות שפה, בעיות בהבנת הנשמע והבנת הנקרא, ובהרבה מקרים לוקי דיסלקציה קוראים מילים מתוך אינטואיציה ולא מתוך הבנת המילה בסופו של דבר. גם בעיות של התמצאות מאפיינות דיסלקציה ואת אלה ניתן לאבחן בגיל מאד מוקדם מאד.
This entry was posted in כללי. Bookmark the permalink.