אבחון ליקויי למידה

אבחון ליקויי למידה – שמים יד על הדופק

אבחון לקויי למידה מתבקש כשישנם דפוסי התנהגות אצל ילדים בגיל גן חובה החוזרים על עצמם, ואינם אופייניים לגיל זה. אם הילד הוא בגיל בית ספר, גם שם ניתן לזהות דפוסי התנהגות וקשיים לימודיים בולטים, שאינם תואמים תלמידים אחרים בני גילו, ומעידים על בעייתיות מסוימת. לא כל קושי לימודי הוא לקות למידה, אולם לעתים אבחון לקויות למידה, נדרש כדי להבין כיצד לסייע לילד המתקשה.

מאפיינים של לקויות למידה

לקויות למידה הינן בעלות רקע נוירולוגי מולד. אין להם כל קשר לחינוך, מוצא, סביבה ועוד. עשירית מאוכלוסיית ישראל היא בעלת לקויות למידה ברבדים שונים ומשתנים.

בגיל הרך המאפיינים של לקויי למידה הן חוסר ריכוז, חוסר רצון לביצוע מטלות, מסורבלות רבה המתבטאת בנפילות והפלת חפצים מהיד, קושי בולט בביצוע פעולות מוטוריות עדינות וגסות, התבטאות לא ברורה עם אוצר מילים דל, קשיים בזיהוי עצמים קטנים בציור ותמונה, מצבי רוח מתחלפים, התפרצויות זעם במצדי כשלון ועוד.

לקויי למידה גם בקרב בוגרים יותר

מאפיינים בולטים של לקויי למידה בקרב תלמידים גדולים יותר הן קושי בולט בהבנת הנקרא, דיסלקציה, חוסר יכולת להתייחס לאותיות ומספרים כאל סמלים אינדיבידואליים, אלא הסתכלות עליהם כתמונה, וכתוצאה מכך קושי בחיבור האותיות לכלל מילה, דיסגרפיה- קושי באחיזת עפרון וכתיבה, ולרוב עם שגיאות כתיב הנובעות מקשיים בזכרון לטווח ארוך וקצר, ביניהן זכרון של כתיבת מילה, גם כזו שכבר נחמדה בעבר ועוד.

מאבחנים ומסייעים לבעלי ליקויי למידה

מומלץ לבצע אבחון ליקויי למידה בשלב בו מזהים קשיים לימודיים בולטים, ואין זמן מיוחד או גיל מיוחד לאבחון זה. עדיף לעשותו בשלב כמה שיותר מוקדם, כדי שתהיה אפשרות להקל על הילד ולסייע לו בתחושות הרגשיות הקשות שהוא חווה, ומרגיש עצמו ככשלון, כשונה מחבריו, ובהמשך נבדל מהם. ברגע שמתבצע אבחון ויש שם לתופעה, הילד מבין כי אין זו אשמתו וזהו דבר שאינו תלוי בו, ומתחיל שיקום רגשי, יחד עם הטיפול והכלים הניתנים לו ולהוריו, להקלה על הקשיים הלימודיים שלו, ופתרון חלק ניכר מהבעיות.

This entry was posted in כללי. Bookmark the permalink.